جمعه 22 تیر 1403
توضيحات بنر تبليغاتي



کمپ طلوع بهبودی یاران قزوین کمپ ترک اعتیاد طلوع یاران قزوین دارای تیم درمان مجرب و متخصص .دارای مجوز از سازمان بهزیستی . .پزشک . روانشناس.مددیار 09191826860

نویسنده : سایتک |

رابطه سالم چیست؟

مطالعات نشان می دهند که داشتن روابط سالم و مثبت یکی از ارکان رفاه واقعی و خوشحال بودن است. در یک رابطه سالم (Healthy relationship) دو نفر احساس امنیت می کنند و با وجود چالش ها کنار یکدیگر احساس راحتی دارند. در یک رابطه خوب صداقت، حل کردن تعارض ها، اعتماد متقابل و احترام وجود دارد.

رابطه سالم چیست؟

همه افراد دوست دارند روابط عاطفی با کیفیت داشته باشند در نتیجه این سوال را از خود می پرسند که منظور از رابطه سالم چیست؟ ویژگی رابطه سالم عمدتا شامل احترام متقابل، اعتماد و ارتباط بدون قید و شرط می شود. در یک رابطه خوب هر دو فرد احساس امنیت و حمایت می‌کنند. یعنی می توانند افکار، احساسات و خواسته‌های خود را بدون ترس از قضاوت یا واکنش‌های نامناسب بیان کنند.

در یک رابطه سالم و موفق هر دو طرف احساس می کنند درک می شوند و می توانند به کمک این رابطه خوب پیشرفت کنند و به رشد شخصی برسند. از خصوصیات رابطه سالم می توان به این اشاره کرد که هر یک از طرفین رابطه، فردیت خود را حفظ می کند و در عین حال پیوند و زندگی مشترک خود را در اولویت قرار می دهد. یعنی بین استقلال فردی و هدف های زندگی مشترک تعادل برقرار می کند.

فرق رابطه سالم و ناسالم

فرق رابطه سالم و ناسالم در این است که در یک رابطه سالم و موفق هر دو طرف احساس ارزشمندی، شنیده شدن و امنیت عاطفی می کنند. در حالی که در رابطه ناسالم تعارض ها به مشاجره تبدیل می شوند و منجر به رنجش و ناراحتی عاطفی دو نفر می شوند. در یک رابطه سالم عمدتا طرفین، احساس امنیت و همسو بودن می کنند، اما در رابطه ناسالم این طور نیست. رابطه خوب با احترام متقابل، اعتماد و صمیمیت مشخص می شود، اما رابطه ناسالم اغلب با ارتباط ضعیف، بی اعتمادی و بی احترامی همراه است.

از خصوصیات رابطه ناسالم می توان به کنترل کردن یکدیگر، فریب دادن یا بی توجهی اشاره کرد. این مسائل به شدت بر سلامت عاطفی و گاهی اوقات سلامت جسمی طرفین رابطه تأثیر منفی می گذارد. به طور کلی در روابط خوب و موفق، بهزیستی شخصی و رشد متقابل پررنگ است، در حالیکه روابط ناسالم رفاه فرد را تضعیف می‌ کنند و اغلب باعث می‌شوند افراد احساس خستگی و ناخشنودی نسبت به رابطه داشته باشند.

نشانه های رابطه سالم

شاید برای افراد زیادی سوال باشد که یک رابطه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ شناخت نشانه های یک رابطه سالم و موفق می تواند افراد را برای ایجاد ارتباط قوی تر و رضایت بخش تر با شریک خود توانمند کند. در این بخش، ویژگی‌ های کلیدی را که نشان‌ دهنده یک رابطه سالم هستند، مانند ارتباط صادقانه، اعتماد، احترام و حل مؤثر تعارض، بررسی می‌کنیم.

برخی از نشانه های رابطه سالم عبارتند از:

۱.حل موثر تعارض ها و اختلاف نظر

۲.داشتن علایق و فعالیت های فردی

۳.ارتباط صادقانه با شریک عاطفی

۴.اعتماد متقابل طرفین به یکدیگر

۵.کنجکاوی نسبت به علایق و زندگی طرف مقابل

۶.ارتباط فیزیکی و جنسی با کیفیت ابراز علاقه و محبت به یکدیگر

۷.تعادل و تساوی قدرت بین طرفین

۸.رابطه بخشش یکدیگر در مواقع لازم

۹.تعهد دو نفر نسبت به رابطه عدم پنهان کاری و دروغ برنامه ریزی مشترک برای آینده

۱۰.داشتن همدلی در رابطه

۱۱.داشتن اوقات خوش با یکدیگر

۱۲. احساس امنیت

۱۳. سازگاری سالم حمایت و تشویق یکدیگر برای کسب موفقیت

۱۴. پذیرش یکدیگر

۱۵. آمادگی برای تغییر در صورت لزوم

۱۶. دریافت کمک حرفه ای در بحران ها

۱. حل موثر تعارض ها و اختلاف نظر

در یک رابطه سالم و موفق، تعارض ها و اختلاف نظر ها با آرامش و سازش حل می شوند. طرفین صدای خود را بالا نمی برند، خواسته خود را تحمیل نمی کنند و سعی می کنند بهترین راه حل را پیدا کنند. اگر این طور باشد دو نفر از درگیری و اختلاف نظر ترس ندارند و صرفا در مورد آن با هم صحبت می کنند. مهم ترین ویژگی های حل تعارض در رابطه سالم این است که طرفین بدون تحقیر، دروغ یا اصرار به بر حق بودن به بحث و گفتگو می پردازند.

۲. داشتن علایق و فعالیت های فردی

علیرغم ادعای داستان های عاشقانه یا فیلم ها، هیچ فردی نمی تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. در واقع، توقع بیش از حد از شریک زندگی خود می تواند فشار ناسالمی را بر رابطه وارد کند و موجب نارضایتی در رابطه عاطفی شود. برای تقویت و غنی‌تر کردن رابطه عاشقانه‌ تان، حفظ هویت خود در خارج از رابطه، نگه داشتن ارتباطات با خانواده و دوستان و حفظ سرگرمی‌ها و علایق‌تان اهمیت زیادی دارد.

۳. ارتباط صادقانه با شریک عاطفی؛ از نشانه های رابطه سالم

طبق گفته دانشمندان، یکی از مهم ترین نشانه های رابطه سالم و موفق، ارتباط صادقانه و بدون دروغ با شریک عاطفی محسوب می شود. وقتی هر دو نفر بدانند از رابطه چه می‌خواهند و در بیان نیازها، ترس‌ها و خواسته‌های خود احساس راحتی کنند، این قضیه اعتماد را افزایش داده و پیوند بین دو نفر را تقویت خواهد کرد. در نتیجه در نظر داشته باشید ارتباط صادقانه نشانه یک رابطه خوب و سالم محسوب می شود.

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : شنبه 16 تیر 1403 | نظرات (0) بازدید : 1

ترمیم مغز بعد از ترک گل تاریخ : شنبه 16 تیر 1403
رابطه سالم چیست؟ تاریخ : شنبه 16 تیر 1403
علت فراموش لحظه ای چيست؟ تاریخ : شنبه 16 تیر 1403
روش حفظ سلامتی پوست در تابستان تاریخ : جمعه 15 تیر 1403
وابستگی عاطفی چیست؟ تاریخ : پنجشنبه 14 تیر 1403
بهترین کمپ ترک اعتیاد تاریخ : چهارشنبه 13 تیر 1403
مشکل کم خونی تاریخ : چهارشنبه 04 خرداد 1401
ای عشق تاریخ : شنبه 31 اردیبهشت 1401
مشاهد مشخصات محفی عکی تاریخ : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
معجون شبر و خد تاریخ : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401


کد امنیتی رفرش


سایتک سایتک پورتال جامع شامل خبر - سرگرمی-روانشناسی و تالار گفتگو
بالای صفحه
سایتک
firefox
opera
google chrome
safari